Τα «Βόρεια Προάστια» Πνίγονται από το κυκλοφοριακό και την έλλειψη στάθμευσης
Το πάρκινγκ στην Αθήνα μετατρέπεται συχνά σε άθλο, καθώς οι χώροι στάθμευσης σπανίζουν. Στο Λεκανοπέδιο και γενικά στην πρωτεύουσα κυκλοφορούν πάνω από το 55% του συνολικών οχημάτων της χώρας κυρίως σε Ι.Χ .
Από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 το πάρκινγκ στις περιοχές της Αθήνας όπως Αμπελόκηποι, Γαλάτσι, Κυψέλη, Παγκράτι, Πετράλωνα, Πατήσια, Καλλιθέα, Νέα Σμύρνη, αλλά και του κέντρου μετατρέπεται συχνά σε άθλο, καθώς οι χώροι στάθμευσης σπανίζουν. Ήταν και είναι καθημερινό φαινόμενο η περιπλάνηση μισής και μιας ώρας πολλές φορές και παραπάνω για να σταθμεύσεις και συνήθως μακριά από το σπίτι.
Το 1985 σημειώθηκε πραγματική έκρηξη στην αγορά Ι.Χ οχημάτων, με την αύξηση κατά 436%.
Το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης πάρκινγκ δεν είναι πρόσφατο φαινόμενο ούτε προβλέπεται να λυθεί από μόνο του αντίθετος η ταλαιπωρία για τους κατοίκους της πόλης φαίνεται να μεγαλώνει . Στις δεκαετίες του ’50 και του ’60, οι συζητήσεις για το πού θα σταθμεύουμε τα οχήματα μας στο μέλλον υπήρχαν. Επειδή δεν υπήρχε η ανάγκη τότε, δεν έγινε καμία ενέργεια. Απλά περνούσαν οι δεκαετίες και φτιάχναμε τις πόλεις μας χωρίς καμία πρόβλεψη για φαρδιούς δρόμους ,πεζοδρόμια, παρκινγκ, γενικά λειτουργούσαμε με μεγάλη δόση αναρχίας.
Σήμερα οι περιοχές των Βορείων Προαστίων, οι σχετικά καινούριες περιοχές της Αττικής όπως η Αγία Παρασκευή , Χολαργός Παπάγου, Μαρούσι , Κηφισιά , κλπ. αντιμετωπίζουν επίσης μεγάλο πρόβλημα παρκινγκ. Ακολουθώντας τον γενικό κανόνα της Αττικής. Οι οικοδομές της δεκαετίας του 1980 -90 στα Βορειά Προάστια οι περισσότερες ηταν ήταν μικρές κατασκευαστικά, χωρίς χώρους στάθμευσης». Μάλιστα σε πολλές πολυκατοικίες δεν προβλέφθηκαν θέσεις παρκινγκ ή οι χώροι στάθμευσης που κατασκευάστηκαν μετατράπηκαν σε καταστήματα ή αποθήκες.
Στη Σιγκαπούρη για να αποκτήσεις αυτοκίνητο πρέπει να έχεις δική σου θέση πάρκινγκ. Δεν είναι εύκολο να γίνει αυτό στην Ελλάδα». Από την άλλη στην Κίνα υπάρχει εδώ και χρόνια μια μεγάλη προσπάθεια προώθηση της μικροκινητικότητας (ποδήλατα, πατίνια) και ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών για μείωση της εξάρτησης από το Ι.Χ.
Το πρόβλημα της στάθμευσης στα βόρεια προάστια είναι από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι
Το πρόβλημα της στάθμευσης στα Βόρεια Προάστια της Αττικής είναι ιδιαίτερα έντονο και έχει επιδεινωθεί τα τελευταία χρόνια λόγω της αύξησης του πληθυσμού, της εμπορικής δραστηριότητας και της ανεπαρκούς υποδομής. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2023 υπήρχαν στην Αττική 3.300.107 επιβατικά οχήματα, 318.111 φορτηγά, 12.361 λεωφορεία και 777.329 μοτοσικλέτες.
Τα βασικά αίτια του Προβλήματος κρύβονται στην ραγδαία αστικοποίηση, δηλαδή η συνεχής ανάπτυξη των περιοχών αυτών, χωρίς τον ανάλογο πολεοδομικό σχεδιασμό, έχει οδηγήσει σε ανισορροπία μεταξύ της ζήτησης και της προσφοράς σε θέσεις στάθμευσης. Παράλληλα η απουσία οργανωμένων χώρων στάθμευσης αλλά και αυτοί οι λίγοι δημοτικοί ή ιδιωτικοί που λειτουργούν οργανωμένα δεν έχουν λογικές τιμές. Η έλλειψη επαρκών χώρων στάθμευσης, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη εμπορική και οικιστική ανάπτυξη, έχει οδηγήσει σε έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση και παράνομη στάθμευση σε πεζοδρόμια, ράμπες ΑμεΑ και πυλωτές. Ταυτόχρονα η ανεπαρκής δημόσια συγκοινωνία και η μη επαρκής σύνδεση με μέσα σταθερής τροχιάς (τρένα, μετρό) ωθεί τους πολίτες στη χρήση του Ι.Χ. Μάλιστα η αίσθηση «ατιμωρησίας» που επικρατεί ενθαρρύνει πρακτικές που επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο την κατάσταση όπως η ανεξέλεγκτη παράνομη στάθμευση. Αυξημένη είναι η κυκλοφορία και από τους εργαζόμενους, αλλά και τους επισκέπτες και καταναλωτές, ειδικά σε εμπορικές περιοχές όπως η Κηφισιά, το Χαλάνδρι και η Νέα Ερυθραία.
Το πρόβλημα της στάθμευσης δεν είναι απλώς ζήτημα κυκλοφορίας, αλλά ποιότητας ζωής. Χρειάζονται συντονισμένες και αποφασιστικές παρεμβάσεις για να αποκτήσουν τα βόρεια προάστια τον χαρακτήρα μιας σύγχρονης, βιώσιμης πόλης.
1.Στάθμευση στον Δήμο Πεντέλης (Νέα Πεντέλη, Μελίσσια, Πεντέλη) είναι ένα μεγάλο πρόβλημα που απαιτεί άμεσα λύση καθώς έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο σοβαρά ζητήματα καθημερινότητας για κατοίκους και επισκέπτες, ιδιαίτερα στις γειτονιές των Μελισσίων και της Νέας Πεντέλης. Οι στενοί δρόμοι, η πυκνή οικιστική δόμηση και η έλλειψη οργανωμένων χώρων στάθμευσης δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας.
Οι κύριες αιτίες του προβλήματος είναι η απουσία δημοτικών πάρκινγκ σε εμπορικούς δρόμους και κοντά σε δημόσιες υπηρεσίες ή σχολεία. Τις ώρες αιχμής υπάρχει αυξημένη κυκλοφορία με αποτέλεσμα την υπερβολική πίεση στους περιορισμένους δημόσιους χώρους στάθμευσης. Ταυτόχρονα η παράνομη στάθμευση σε πεζοδρόμια, γωνίες, εισόδους κατοικιών και ράμπες ΑμεΑ, που θέτει σε κίνδυνο πεζούς και οδηγούς. Ενώ για πολλά χρόνια υπάρχει απουσία ολοκληρωμένης στρατηγικής κινητικότητας σε έναν δήμο που συνδυάζει κατοικίες, εμπορική κίνηση και σημαντικούς φυσικούς πόρους (όπως το Πεντελικό Όρος).
Οι προτάσεις για λύσεις ίσως να ήταν η χάραξη ζωνών αποκλειστικής στάθμευσης κατοίκων, ιδιαίτερα σε πυκνοκατοικημένες περιοχές των Μελισσίων και την δημιουργία δημοτικών υπαίθριων και υπόγειων χώρων στάθμευσης, με έμφαση στην κοντινή πρόσβαση σε υπηρεσίες και ΜΜΜ. Ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας (πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, μικρά μέσα μεταφοράς όπως minibus γειτονιάς).
Ο Δήμος Πεντέλης μπορεί να αποτελέσει πρότυπο μικρής αστικής βιωσιμότητας, αρκεί να προχωρήσει σε στοχευμένες παρεμβάσεις που θα δώσουν λύσεις τόσο σε πρακτικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.
2.Το πρόβλημα της στάθμευσης στα Βριλήσσια είναι ζήτημα ποιότητας ζωής που αντιμετωπίζει ο Δήμος τα τελευταία χρόνια ιδιαίτερα στο κέντρο της πόλης και γύρω από εμπορικούς δρόμους, σχολεία και δημόσιες υπηρεσίες. Η αυξανόμενη κίνηση, οι στενοί δρόμοι και η περιορισμένη διαθεσιμότητα ελεύθερων χώρων δημιουργούν καθημερινή ταλαιπωρία για κατοίκους και επισκέπτες.
Οι παράγοντες που επιδεινώνουν το πρόβλημα είναι η έλλειψη δημοτικών χώρων στάθμευσης, οργανωμένων και προσβάσιμων. Παράλληλά η αυξημένη εμπορική και σχολική δραστηριότητα, επιβαρύνει την κυκλοφορία και τον ανταγωνισμό για στάθμευση. Όλα αυτά ενθαρρύνουν την ανεξέλεγκτη παράνομη στάθμευση, συχνά σε πεζοδρόμια, γωνίες και μπροστά σε ράμπες ΑμεΑ. Ενώ η ανεπαρκής δημόσια συγκοινωνία, ενισχύει την εξάρτηση από τα Ι.Χ. Η βιώσιμη κινητικότητα στα Βριλήσσια δεν είναι πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα. Η αντιμετώπιση του προβλήματος της στάθμευσης θα αναβαθμίσει την καθημερινότητα και θα ενισχύσει την ποιότητα ζωής όλων των κατοίκων.
Προτάσεις για βιώσιμες λύσεις ίσως να είναι η δημιουργία δημοτικών πάρκινγκ σε κομβικά σημεία (π.χ. κοντά στο Δημαρχείο, σχολεία, πλατείες). Ανάπτυξη ήπιων μορφών μετακίνησης, όπως νέους ποδηλατόδρομοιυς και δωρεάν δημοτικά minibus για εσωτερική μετακίνηση. Οριοθέτηση ζωνών στάθμευσης κατοίκων, με χρήση ψηφιακών καρτών ή εφαρμογών.
3.Η στάθμευση στην Κηφισιά είναι ένα χρόνιο και οξυνόμενο πρόβλημα ένας από τους ιστορικότερους και πιο εμπορικά ανεπτυγμένους δήμους των βορείων προαστίων. Η καθημερινή προσέλευση χιλιάδων εργαζομένων, καταναλωτών και επισκεπτών σε συνδυασμό με την περιορισμένη χωρητικότητα των δρόμων και των διαθέσιμων χώρων στάθμευσης δημιουργεί ένα ασφυκτικό τοπίο, ειδικά στο κέντρο της Κηφισιάς, στη Νέα Ερυθραία και στην Πολιτεία.
Οι βασικές αιτίες του προβλήματος είναι η έντονη εμπορική δραστηριότητα, ιδιαίτερα γύρω από την οδό Κολοκοτρώνη, την Πλ. Πλατάνου και το Κέντρο Νέας Ερυθραίας. Έλλειψη επαρκών οργανωμένων χώρων στάθμευσης, τόσο δημοτικών όσο και ιδιωτικών, στοιχεία πο ενθαρρύνουν την παράνομη στάθμευση σε πεζοδρόμια, διαβάσεις και γωνίες δρόμων, που δημιουργεί κινδύνους και φράζει την κυκλοφορία. Μικρή αξιοποίηση των μέσων μαζικής μεταφοράς, παρά την ύπαρξη του ΗΣΑΠ, λόγω περιορισμένης διασύνδεσης με τις υπόλοιπες συνοικίες.
Η Κηφισιά χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αστικής κινητικότητας που να λαμβάνει υπόψη τη φυσιογνωμία της περιοχής, τις ανάγκες των κατοίκων και τον ρόλο της ως εμπορικού και κοινωνικού κέντρου των βορείων προαστίων. Η λύση του προβλήματος της στάθμευσης δεν μπορεί να περιμένει.
Προτάσεις για βελτίωση της κατάστασης είναι η κατασκευή υπόγειων ή πολυώροφων δημοτικών πάρκινγκ, με προτεραιότητα σε σημεία υψηλής επισκεψιμότητας (Κηφισιά, Νέα Ερυθραία). Οριοθέτηση “ζωνών κατοίκων”, με ελεγχόμενη στάθμευση για μη μόνιμους χρήστες και ψηφιακή διαχείριση αδειών. Συνεργασία Δήμου – Ιδιωτών για αξιοποίηση υφιστάμενων οικοπέδων ως προσωρινοί χώροι στάθμευσης. Προώθηση εναλλακτικών μετακινήσεων, όπως ποδήλατα, mini bus γειτονιάς, ενίσχυση των διαδρομών προς τον σταθμό του ΗΣΑΠ.
4.Το Μαρούσι ασφυκτιά από την έλλειψη στάθμευσης καθώς είναι ένας από τους πιο πολυσύχναστους και αναπτυγμένους δήμους των βορείων προαστίων, αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα στάθμευσης, το οποίο επηρεάζει τόσο την καθημερινότητα των κατοίκων όσο και τη λειτουργικότητα της πόλης.
Η παρουσία μεγάλων εμπορικών κέντρων, εταιρικών γραφείων, υπηρεσιών και νοσοκομείων έχει αυξήσει δραματικά τον αριθμό των οχημάτων, χωρίς όμως να συνοδεύεται από την απαραίτητη ενίσχυση της υποδομής στάθμευσης.
Οι παράγοντες που συμβάλλουν στο πρόβλημα είναι η έντονη εμπορική και επαγγελματική δραστηριότητα, ιδιαίτερα κοντά στον σταθμό ΗΣΑΠ, στο Golden Hall, στο The Mall και στα Ιδιωτικά Νοσοκομεία. Παράλληλα οι ανεπαρκείς και συχνά πανάκριβοι ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης, αποθαρρύνουν τη χρήση τους. Έτσι το πρόβλημα μεγαλώνει και δημιουργεί μόνιμη πίεση στις γειτονιές, καθώς εργαζόμενοι και επισκέπτες παρκάρουν σε κατοικημένες περιοχές, καταλαμβάνοντας θέσεις κατοίκων. Πολλές φορές η παράνομη στάθμευση είναι ακόμη και σε κρίσιμα σημεία κυκλοφορίας ή πρόσβασης σε δημόσιες υπηρεσίες. Ταυτόχρονα η κακή σύνδεση μεταξύ στάσεων ΜΜΜ και συνοικιών, ενισχύει τη χρήση του Ι.Χ.
Το Μαρούσι χρειάζεται έναν νέο σχεδιασμό βιώσιμης κινητικότητας, που να συνδυάζει την εξυπηρέτηση της οικονομικής δραστηριότητας με την ανακούφιση των κατοικιών από την πίεση των οχημάτων. Η επένδυση σε υποδομές στάθμευσης δεν είναι απλώς αναγκαία, είναι προϋπόθεση για τη λειτουργικότητα της πόλης.
Προτεινόμενες Λύσεις η δημιουργία σύγχρονων, προσιτών δημοτικών χώρων στάθμευσης σε κεντρικά σημεία (π.χ. κοντά στο σταθμό ΗΣΑΠ, στην πλατεία Ευτέρπης και γύρω από τα εμπορικά κέντρα). Καθιέρωση ζωνών αποκλειστικής στάθμευσης κατοίκων, ιδιαίτερα στις περιοχές με υψηλή επισκεψιμότητα. Αυστηρός έλεγχος και αποτροπή παράνομης στάθμευσης, με ηλεκτρονικά μέσα και ενισχυμένη δημοτική αστυνόμευση. Ανάπτυξη υποδομών για ήπιες μετακινήσεις, όπως ποδηλατόδρομοι και δημοτική συγκοινωνία για σύνδεση με ΗΣΑΠ/Προαστιακό.
5.Το Χαλάνδρι πνίγεται από το κυκλοφοριακό και την έλλειψη στάθμευσης καθώς είναι ένας από τους πιο πυκνοκατοικημένους δήμους των βορείων προαστίων αλλά στον αντίποδα και από τους πιο ζωντανούς σε διασκέδαση και εμπορική αγορά και νεολαία . Εδώ και χρόνια αντιμετωπίζει οξύ πρόβλημα στάθμευσης, ειδικά στο εμπορικό του κέντρο και στις περιοχές γύρω από τον σταθμό του Μετρό. Η δυναμική ανάπτυξη της πόλης, η πλούσια πολιτιστική και εμπορική της ζωή και η γειτνίαση με σημαντικούς οδικούς άξονες έχουν επιφέρει υπερφόρτωση των δρόμων και των διαθέσιμων χώρων στάθμευσης.
Οι αιτίες που τροφοδοτούν το πρόβλημα είναι η αυξημένη επισκεψιμότητα που υπάρχει ιδίως στην αγορά και στους χώρους εστίασης στο κέντρο όμως σε συνδυασμό με την έλλειψη οργανωμένων δημοτικών χώρων στάθμευσης κοντά σε εμπορικούς δρόμους και σταθμούς ΜΜΜ ενθαρρύνουν την κατάληψη κοινόχρηστων χώρων από παράνομη στάθμευση, ακόμα και σε πεζοδρόμια και διαβάσεις. Ταυτόχρονα ο μεγάλος αριθμός επαγγελματιών και επισκεπτών που σταθμεύουν σε κατοικημένες περιοχές, αφαιρούν θέσεις από τους μόνιμους κατοίκους οξύνοντας το πρόβλημα .
Το Χαλάνδρι έχει τις προϋποθέσεις να γίνει πρότυπο βιώσιμης αστικής μετακίνησης, αρκεί να υπάρξει πολιτική βούληση και συνεργασία μεταξύ δημοτικής αρχής και κοινωνίας των πολιτών. Η λύση του προβλήματος της στάθμευσης δεν είναι μόνο τεχνικό ζήτημα, αλλά ζήτημα ισόρροπης ανάπτυξης και κοινωνικής δικαιοσύνης.
Προτάσεις για αντιμετώπιση του προβλήματος ίσως να είναι η δημιουργία δημοτικών πάρκινγκ με λογικό κόστος, ιδιαίτερα κοντά στο κέντρο και στους σταθμούς Μετρό (π.χ. Χολαργός, Δουκ. Πλακεντίας, Χαλάνδρι). Παράλληλα η θεσμοθέτηση «ζωνών κατοίκων» με ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου και δυνατότητα ελεγχόμενης στάθμευσης επισκεπτών. Αυτά σε συνδυασμό με την προώθηση εναλλακτικών μετακινήσεων, όπως ποδήλατα, scooters, minibus, που συνδέουν γειτονιές με το Μετρό και το κέντρο.
6.Στον δήμο Παπάγου Χολαργού η στάθμευση είναι εμπόδιο στην καθημερινότητα σε ένα δήμο με υψηλή ποιότητα ζωής, έντονη αστική δραστηριότητα και εύκολη πρόσβαση σε κεντρικές αρτηρίες και μέσα μεταφοράς, αντιμετωπίζει ολοένα και εντονότερο πρόβλημα στάθμευσης. Ειδικά στις περιοχές γύρω από το κέντρο του Χολαργού, τη Λεωφόρο Μεσογείων και τον σταθμό του Μετρό, η κατάσταση πολλές φορές αγγίζει τα όρια της ασφυξίας, με ορατές επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή των κατοίκων.
Τα βασικά αίτια του προβλήματος είναι η υπερβολική συγκέντρωση οχημάτων στις ώρες αιχμής, εξαιτίας της εγγύτητας του σταθμού Μετρό “Χολαργός” και δημόσιων υπηρεσιών σε ένα δήμο με περιορισμένο αριθμό οργανωμένων χώρων στάθμευσης, τόσο ιδιωτικών όσο και δημοτικών. Παράλληλα η απουσία ρύθμισης της στάθμευσης με σύστημα «κατοίκων» ή ελεγχόμενης στάθμευσης αλλά και ο ανεπαρκής κυκλοφοριακός σχεδιασμός σε γειτονιές με στενούς δρόμους και πυκνή δόμηση ευνοεί την παράνομη στάθμευση την κατάληψη κοινόχρηστων χώρων από παράνομα σταθμευμένα οχήματα, που δυσκολεύουν τη διέλευση πεζών, ΑμεΑ και αστικών οχημάτων. Μια λύση ίσως να ήταν η ίδρυση δημοτικών πάρκινγκ σε δημοτικά οικόπεδα ή υπόγεια πάρκινγκ σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, π.χ. πίσω από τη Λ. Περικλέους ή κοντά στο δημαρχείο. Παράλληλα ανάπτυξη εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, με ενίσχυση της ποδηλατικής υποδομής, στάσεων για μικρά ηλεκτρικά οχήματα και πεζοδρόμηση επιλεγμένων δρόμων.
Ο Χολαργός είναι μια πόλη που αξίζει να προστατευθεί από την κυκλοφοριακή πίεση και την άναρχη στάθμευση. Η βιώσιμη κινητικότητα δεν είναι απλώς περιβαλλοντική επιλογή· είναι το θεμέλιο για μια πόλη φιλική, λειτουργική και ασφαλή για όλους.
Ρεαλιστικές προτάσεις για λύσεις ισως είναι η θεσμοθέτηση ζωνών αποκλειστικής στάθμευσης για κατοίκους, με ψηφιακές κάρτες και δυνατότητα ελεγχόμενης στάθμευσης επισκεπτών σε συγκεκριμένες ώρες. Αυστηρή επιτήρηση της παράνομης στάθμευσης, με χρήση καμερών ή εφαρμογών καταγραφής από τη Δημοτική Αστυνομία. Διαβούλευση με κατοίκους και τοπικούς επαγγελματίες για στοχευμένες παρεμβάσεις στις πιο επιβαρυμένες περιοχές.
7.Στην περιοχή της Αγίας Παρασκευής η στάθμευση είναι καθημερινή πρόκληση σε ένα δυναμικό και πυκνοκατοικημένο δήμο των βορείων προαστίων που αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια έντονο πρόβλημα στάθμευσης, ιδιαίτερα στο κέντρο, γύρω από τη Λεωφόρο Μεσογείων, την πλατεία Αγίου Ιωάννου και κοντά στους σταθμούς του Μετρό. Η αστική ανάπτυξη, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη εμπορική και πολιτιστική δραστηριότητα, έχουν επιβαρύνει σημαντικά τη διαθεσιμότητα χώρων στάθμευσης.
Το πρόβλημα εστιάζεται στις περιοχές γύρω από σχολεία και δημόσιες υπηρεσίες, όπου το πρωινό και απογευματινό ωράριο δημιουργεί κυκλοφοριακή συμφόρηση και ανταγωνισμό για θέσεις. Οι τοπικές αγορές και χώροι εστίασης προσελκύουν καθημερινά πλήθος επισκεπτών, χωρίς να υπάρχουν επαρκείς υποδομές στάθμευσης. Οικιστικές περιοχές γύρω από σταθμούς Μετρό, που λειτουργούν σαν ανεπίσημα “Park & Ride” για οδηγούς από άλλες περιοχές. Ανεξέλεγκτη παράνομη στάθμευση, που συχνά εμποδίζει την κυκλοφορία και την πρόσβαση ΑμεΑ ή υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης.
Ίσως μια λύση να ήταν η δημιουργία νέων δημοτικών χώρων στάθμευσης, υπέργειων ή υπόγειων, σε στρατηγικά σημεία της πόλης. Αλλά και η οριοθέτηση ζωνών αποκλειστικής στάθμευσης κατοίκων, με χρήση ψηφιακής κάρτας και εφαρμογών για τον έλεγχο.
Η Αγία Παρασκευή έχει τη δυναμική να μετατραπεί σε πρότυπο αστικής λειτουργίας. Η επίλυση του ζητήματος της στάθμευσης θα αναβαθμίσει την καθημερινότητα των κατοίκων και θα ενισχύσει την τοπική οικονομία, με όρους σεβασμού και ισορροπίας.
Προτάσεις για βιώσιμη λύση ίσως να είναι η ενίσχυση της δημοτικής αστυνόμευσης, με έμφαση στην αποτροπή παράνομης στάθμευσης και στην εκπαίδευση των οδηγών. Προώθηση εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, όπως ποδηλατόδρομοι, δωρεάν τοπικά minibus και διαδρομές σύνδεσης με το Μετρό. Ενημερωτικές δράσεις σε συνεργασία με σχολεία και συλλόγους, για την υπεύθυνη στάθμευση και τη χρήση βιώσιμων μέσων μεταφοράς.
8.Στην Νέα Ιωνία η στάθμευση είναι το μόνιμο αδιέξοδο για κατοίκους και επισκέπτες σε μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες και ιστορικές περιοχές της Αττικής, που αντιμετωπίζει ένα διαρκώς επιδεινούμενο πρόβλημα στάθμευσης. Η αυξημένη εμπορική κίνηση, η εγγύτητα σε κεντρικούς άξονες και μέσα μεταφοράς, καθώς και η παλαιότητα του αστικού ιστού δημιουργούν ασφυκτικές πιέσεις τόσο για τους κατοίκους όσο και για όσους εργάζονται ή επισκέπτονται την περιοχή.
Οι κύριες αιτίες του προβλήματος οφείλονται στους πολύ περιορισμένους κοινόχρηστους χώρους στάθμευσης, ιδιαίτερα στο εμπορικό κέντρο, γύρω από τη Λεωφόρο Ηρακλείου και κοντά στον σταθμό του ΗΣΑΠ. Η έλλειψη δημοτικών ή ιδιωτικών πάρκινγκ έχει ως αποτέλεσμα οι οδηγοί να αναγκάζονται να παρκάρουν σε πεζοδρόμια και διασταυρώσεις. Παράλληλα οι μικροί, στενοί δρόμοι, χαρακτηριστικοί της παλιάς πολεοδομικής δομής, που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τον σημερινό όγκο οχημάτων σε συνδυασμό με την αύξηση της εμπορικής δραστηριότητας και των γραφείων, χωρίς την αντίστοιχη πρόβλεψη για θέσεις στάθμευσης κάνουν την κατάσταση αφόρητη.
Η πόλη χεριάζετε άμεσα την δημιουργία δημοτικών χώρων στάθμευσης, είτε υπαίθριων είτε υπόγειων, σε αναξιοποίητα οικόπεδα ή μέσω ΣΔΙΤ. Ίσως την προώθηση «έξυπνης στάθμευσης» με ψηφιακές εφαρμογές, για καλύτερο έλεγχο και καθοδήγηση των οδηγών αλλά και την θεσμοθέτηση ζωνών αποκλειστικής στάθμευσης για κατοίκους, ειδικά σε δρόμους με οικιστικό χαρακτήρα κοντά σε εμπορικούς πυρήνες. Συνεργασία με τον ΟΑΣΑ και τον ΗΣΑΠ, για ενίσχυση της διασύνδεσης μεταξύ συνοικιών και σταθμών ΜΜΜ.
Η Νέα Ιωνία δεν μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί με έναν αστικό σχεδιασμό του παρελθόντος. Η στάθμευση δεν είναι μόνο τεχνικό πρόβλημα, αλλά και κοινωνικό ζήτημα ισονομίας, ποιότητας ζωής και προσβασιμότητας. Απαιτείται στρατηγικός σχεδιασμός και πολιτική βούληση.