ΠΕΔΑ: Συνάντηση με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου
ΠΕΔΑ: Συνάντηση με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου

ΠΕΔΑ: Συνάντηση με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου

ΠΕΔΑ: Συνάντηση με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου

Συνάντηση του Προεδρείου της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Αττικής ΠΕΔΑ με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου

Την Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2025, στα γραφεία της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Αττικής (ΠΕΔΑ), πραγματοποιήθηκε σημαντική συνάντηση εργασίας του Προεδρείου της Ένωσης και Δημάρχων της Αττικής με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Δημήτρη Παπαστεργίου.

Κύριο αντικείμενο της συζήτησης, το οποίο αποτελεί εδώ και καιρό ένα από τα οξύτερα ζητήματα που απασχολούν τους Δήμους, ήταν το σοβαρό και εκτεταμένο πρόβλημα των ανεξέλεγκτων και ασυντόνιστων παρεμβάσεων ιδιωτικών εταιρειών στο οδικό δίκτυο των πόλεων, κυρίως για έργα υποδομών (εκσκαφές, τομές κ.λπ.).

ΠΕΔΑ: Συνάντηση με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου

Η ενιαία φωνή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Την πρωτοβουλία και τον συντονισμό της συνάντησης είχε ο Πρόεδρος της ΠΕΔΑ και Δήμαρχος Γαλατσίου, κ. Γιώργος Μαρκόπουλος, ο οποίος ηγείται της κοινής προσπάθειας των Δήμων να διεκδικήσουν άμεσες και βιώσιμες λύσεις.

Οι Δήμαρχοι της Αττικής ανέδειξαν εμφατικά τις δυσλειτουργίες που επιβαρύνουν την καθημερινότητα των πολιτών και θέτουν σε κίνδυνο την οδική ασφάλεια:

Εκτεταμένες φθορές: Η ελλιπής και συχνά πρόχειρη αποκατάσταση των τομών από τις ιδιωτικές εταιρείες αφήνει πίσω της σημαντικές φθορές στο δημοτικό οδικό δίκτυο.

Έλλειψη συντονισμού και αδιαφάνεια: Παρατηρείται σοβαρή έλλειψη συντονισμού μεταξύ των εταιρειών, καθώς και αδιαφάνεια στις διαδικασίες αδειοδότησης των εργασιών.

Αδυναμία εποπτείας: Οι Δήμοι αδυνατούν να ασκήσουν αποτελεσματικό έλεγχο και εποπτεία στις παρεμβάσεις αυτές, λόγω του υφιστάμενου νομικού πλαισίου.

Το αίτημα των Δήμων

Η κοινή θέση των εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ήταν σαφής: απαιτείται άμεση αναθεώρηση του νομικού πλαισίου για τη θεσμοθέτηση ενός σαφούς, δίκαιου και αποτελεσματικού πλαισίου που θα θεσμοθετεί και ενισχύει τον ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην αδειοδότηση και την εποπτεία των έργων. Παράλληλα να προβλέπει τη δυνατότητα αποζημίωσης των Δήμων για τις φθορές που προκαλούνται στο δημοτικό οδικό δίκτυο, διασφαλίζοντας την ταχεία και ορθή αποκατάστασή τους.

Δέσμευση του Υπουργού και επόμενα βήματα

Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Δημήτρης Παπαστεργίου, αναγνώρισε τη σοβαρότητα και την έκταση του προβλήματος, το οποίο επηρεάζει καθοριστικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων.

Ταυτόχρονα δεσμεύτηκε για την πραγματοποίηση μιας ευρείας σύσκεψης εντός του Δεκεμβρίου, στην οποία θα συμμετάσχουν: τα συναρμόδια Υπουργεία, η Αυτοδιοίκηση (ΠΕΔΑ) , οι εμπλεκόμενες ιδιωτικές εταιρείες. Παράλληλα, ζήτησε από την ΠΕΔΑ να καταθέσει επισήμως τις αναλυτικές της προτάσεις, ώστε να αποτελέσουν τη βάση για τη διαμόρφωση της νέας, δίκαιης λύσης.

Σε συνέχεια αυτής της δέσμευσης, ο Πρόεδρος της ΠΕΔΑ, Γιώργος Μαρκόπουλος, όρισε ως εκπροσώπους της Ένωσης στην επικείμενη σύσκεψη τους: τον Δήμαρχο Πειραιά, Γιάννη Μώραλη, τον Δήμαρχο Καλλιθέας, Κωνσταντίνο Ασκούνη,  τον Δήμαρχο Κρωπίας, Δημήτρη Κιούση.

Η εξέλιξη αυτή ικανοποίησε τους Δημάρχους, καθώς δημιουργείται ένας θεσμικός διάλογος με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, με στόχο την εξεύρεση μιας δίκαιης και βιώσιμης λύσης στο πρόβλημα των ανεξέλεγκτων εκσκαφών και της οδικής ασφάλειας.

                       Προτάσεις της ΠΕΔΑ για την αποκατάσταση του Οδικού Δικτύου

Από τη δημόσια πληροφόρηση που είναι διαθέσιμη, δεν έχουν δημοσιευθεί ακόμα οι συγκεκριμένες και αναλυτικές προτάσεις που θα καταθέσει η ΠΕΔΑ στον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης ενόψει της σύσκεψης του Δεκεμβρίου.

Ωστόσο, με βάση τα αιτήματα που διατυπώθηκαν στη συνάντηση και την πάγια θέση της Αυτοδιοίκησης για το θέμα, οι προτάσεις της ΠΕΔΑ αναμένεται να επικεντρωθούν στους εξής βασικούς άξονες:

  1. Θεσμική ενίσχυση της εποπτείας των Δήμων

Το κεντρικό αίτημα είναι η νομοθετική αναγνώριση και ενίσχυση του ρόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Αποκλειστική αδειοδότηση: Δυνατότητα οι Δήμοι να έχουν τον πρωτεύοντα ρόλο στην αδειοδότηση των εκσκαφών και των τομών, ώστε να μπορούν να τις εντάσσουν σε ένα γενικότερο σχέδιο συντονισμού έργων.

Ενισχυμένος έλεγχος: Θέσπιση μηχανισμών για την ουσιαστική εποπτεία της ποιότητας των εργασιών και της αποκατάστασης του οδοστρώματος από τους Δήμους.

Διαδικασίες συντονισμού: Υποχρεωτική συμμετοχή των εταιρειών σε πλατφόρμα ψηφιακού συντονισμού (πιθανόν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης), όπου θα καταγράφονται όλες οι προγραμματισμένες και εκτελεσθείσες παρεμβάσεις.

  1. Δίκαιο πλαίσιο αποζημίωσης

Οι Δήμοι επιδιώκουν τη δημιουργία ενός μηχανισμού που θα διασφαλίζει ότι το κόστος αποκατάστασης των ζημιών βαρύνει τους υπαίτιους, δηλαδή τις εταιρείες που τις προκαλούν.

Εγγυητική Επιστολή / Τέλος Αποκατάστασης: Θέσπιση υποχρεωτικής χρηματικής εγγύησης ή ειδικού τέλους που θα καταβάλλεται από τις εταιρείες πριν την έναρξη των εργασιών. Το ποσό αυτό θα δεσμεύεται και θα αποδεσμεύεται μόνο μετά από πιστοποίηση του Δήμου για την ορθή αποκατάσταση.

Αυτοδίκαιη αποζημίωση: Δυνατότητα του Δήμου να προχωρά στην αυτεπάγγελτη αποκατάσταση των φθορών σε περίπτωση πλημμελούς ή καθυστερημένης ενέργειας της εταιρείας, και να εισπράττει το κόστος από την εγγυητική επιστολή.

Πρόστιμα: Επιβολή αυστηρών προστίμων για περιπτώσεις μη τήρησης των όρων αποκατάστασης, υπέρβασης του χρονοδιαγράμματος ή πρόκλησης πρόσθετων κινδύνων οδικής ασφάλειας.

  1. Ψηφιακά εργαλεία και οδική ασφάλεια

Επειδή η συνάντηση έγινε με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αναμένεται να ζητηθεί η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών για την επίλυση του προβλήματος:

Ψηφιακό μητρώο παρεμβάσεων: Δημιουργία ενός Εθνικού Ψηφιακού Μητρώου Τομών και Έργων Υποδομής, όπου κάθε Δήμος θα έχει άμεση πρόσβαση και θα μπορεί να καταγράφει, να παρακολουθεί και να ελέγχει τις εργασίες.

GPS Καταγραφή: Υποχρέωση των εταιρειών να καταγράφουν με GPS την ακριβή θέση και έκταση των παρεμβάσεων, ώστε να είναι εφικτός ο έλεγχος.

Οι παραπάνω προτάσεις αποτελούν τους πυλώνες της διεκδίκησης των Δήμων, με στόχο ένα σύγχρονο, δίκαιο και αποτελεσματικό πλαίσιο που θα προστατεύει τόσο το δημοτικό οδικό δίκτυο όσο και την ασφάλεια των πολιτών.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα edisorama.gr , συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο