Νέα όρια ταχύτητας στην ανάλογα με το όχημα και τον δρόμο
Ο νέος ΚΟΚ είναι ιδιαίτερα αυστηρός σε συγκεκριμένες παραβάσεις, οι οποίες σύμφωνα με τις στατιστικές, ενοχοποιούνται για τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα των ελληνικών δρόμων. Στοχεύει στη δραστική αντιμετώπιση και μείωση των αυτοκινητιστικών τροχαίων περιστατικών.
Το νέο νομοθετικό πλαίσιο προσπαθεί να δώσει καίριες λύσεις σε «χρόνια» ζητήματα του ελληνικού κράτους («σβήσιμο» των προστίμων), ενώ παράλληλα, αυστηροποιήσει και ποινικοποιήσει τις πιο βαριές κατηγορίες παραβάσεων (οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη και του STOP).
Παράλληλα επιβάλει νέα ανώτατα όρια ταχύτητας κυρίως στις πόλεις και τα σχολεία. Όσον αφορά τα δίκυκλα οχήματα, η χρήση του κράνους θα καθίσταται πλέον υποχρεωτική, όχι μόνο για τους οδηγούς των μοτοσικλετών, αλλά ακόμα και για τους κατόχους των ηλεκτρικών πατινιών και των ποδηλάτων.
Ο νέος κώδικας οδικής κυκλοφορίας όσον αφορά τα όρια ταχύτητας οι αλλαγές που επιφέρει είναι οι εξής:
Όρια ταχύτητας – τι ίσχυε μέχρι σήμερα:
Γενικό όριο ταχύτητας 50 km/h εντός κατοικημένων περιοχών.
Ειδικά όρια ταχύτητας καθορίζονταν κατά περίπτωση με σήμανση.
Όρια ταχύτητας – Τι ισχύει από εδώ και στο εξής:
Μέχρι 1 Ιανουαρίου 2026 διατηρείται το γενικό όριο 50 km/h. και θα εφαρμόζονται νέα όρια ταχύτητας, αναλόγως τύπου οδού, εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά με σήμανση.
Τα όρια αναλύονται στο ΦΕΚ και συγκεκριμένα:
Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, ορίζεται σε τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα. Σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο (2) τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις, και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με τουλάχιστον δύο (2) λωρίδες ανά κατεύθυνση, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις, και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με διαχωριστική νησίδα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα. Τα όρια ταχύτητας της παρούσας εφαρμόζονται, εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά με ειδική σήμανση, κατά τα προβλεπόμενα στην περ. γ) της παρ. 7 του άρθρου 112, περί εξουσιοδοτικών διατάξεων.
Εκτός κατοικημένων περιοχών τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας, για τις διάφορες κατηγορίες αυτοκίνητων οχημάτων και των συνδυασμών αυτών, ορίζονται στον παρακάτω πίνακα:
Τα υπόλοιπα όρια ταχύτητας!
Σε μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους εκτός κατοι κημένων περιοχών, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο τα χύτητας ορίζεται σε σαράντα (40) χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.
Για τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν πρόσωπα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα μέσα σε κατοικημένες περιοχές και σε πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα έξω από αυτές.
Για τα μοτοποδήλατα το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε σαράντα πέντε (45) χιλιόμετρα την ώρα με την επιφύλαξη της παρ. 1. Για τα αγροτικά μηχανήματα και τα μηχανήματα έργου, το ανώτατο επι τρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε σαράντα (40) χι λιόμετρα την ώρα με την επιφύλαξη της παρ. 1. Ειδικώς αν τα αγροτικά μηχανήματα, τα μηχανήματα έργου ή τα ρυμουλκούμενα από αυτά στερούνται ελαστικών με αεροθάλαμο, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε δεκαπέντε (15) χιλιόμετρα την ώρα.
Για τα Ε.Π.Η.Ο. το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύ τητας ορίζεται σε είκοσι πέντε (25) χιλιόμετρα την ώρα. Τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα.
Στα φορτηγά αυτοκίνητα, στα ρυμουλκούμενα από αυτά και στα λεωφορεία αυτοκίνητα αναγράφεται στο οπίσθιο μέρος του αμαξώματός τους, με στοιχεία ύψους δεκαπέντε (15) εκατοστών μαύρου χρώματος σε άσπρη κυκλική επιφάνεια, ο αριθμός των χιλιομέτρων την ώρα του επιτρεπόμενου ανώτατου ορίου ταχύτητάς τους.
Ο έλεγχος της ταχύτητας των οδικών οχημάτων μπορεί να γίνεται από τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές και με ειδικές ηλεκτρονικές τεχνικές συσκευές ή με άλλα τεχνικά μέσα.