Η μελέτη θεωρεί επιτακτική την ανάγκη για καθαίρεση των υπαρχουσών αυθαίρετων πρόχειρων κατασκευών
Ένας ταξιδιώτης αλλά και οι κάτοικοι της πόλης, όταν περνάνε από το λιμάνι της Ραφήνας η εικόνα που βλέπουν Πρακτορεία εισιτηρίων, ταβέρνες, ψαράδικα, καταστήματα που έχουν επεκταθεί με λυόμενα προστεγάσματα και αμφιβόλου αισθητικής κατασκευές δείχνουν έντονα τα σημάδια μιας ασυντόνιστης και πρόχειρης διαχείρισης.
Ο αρχιτέκτονας Κωνσταντίνος Μπούρας που ανέλαβε την ανάπλαση του λιμανιού τονίζει:
«Το λιμάνι της Ραφήνας είναι ένα λιμάνι που συνδέει την Αττική με το νησιωτικό σύμπλεγμα των Κυκλάδων, δέχεται καθημερινά εκατοντάδες επισκέπτες. Διαμορφωμένο με αποσπασματικό τρόπο στο πέρασμα των δεκαετιών, δείχνει πια… κουρασμένο, καθώς φέρει έντονα τα σημάδια μιας ασυντόνιστης και πρόχειρης διαχείρισης. Τα τρία πρακτορεία εισιτηρίων που υπάρχουν σε αυτή τη ζώνη του λιμένα της Ραφήνας είναι και τα μόνα καταστήματα τα οποία έχουν περιοριστεί στο αρχικό κέλυφος, χωρίς να έχουν επεκταθεί χωροκατακτητικά».
Συγκεκριμένα, η μελέτη θεωρεί επιτακτική την ανάγκη για καθαίρεση των υπαρχουσών αυθαίρετων πρόχειρων κατασκευών. Ο στόχος είναι η αποκατάσταση της αρχιτεκτονικής συνέχειας του μετώπου του λιμανιού, με τη δημιουργία μιας συνεχόμενης, αισθητικά και λειτουργικά, ζώνης ημιυπαίθριων και υπαίθριων χώρων κατά μήκος της προβλήτας της εισόδου του λιμανιού της Ραφήνας.
Επάνω, η σημερινή όψη του λιμανιού της Ραφήνας και κάτω, η φωτορεαλιστική απεικόνιση της αρχιτεκτονικής πρότασης για την ανάπλασή του.
Η νέα δομή θα είναι μια ελαφριά μεταλλική κατασκευή με ναυτικές αναφορές, στο λευκό χρώμα, στα ιστία των ιστιοπλοϊκών σκαφών και θα λειτουργεί ως ένα ελαφρύ, «διάφανο» στέγαστρο, μπροστά από το υπάρχον κτιριακό συγκρότημα. Η κάθε μονάδα στεγάστρου θα μπορεί να μεταβάλλεται από εντελώς ανοιχτή έως εντελώς κλειστή, ανάλογα με τις περιβαλλοντικές συνθήκες, μέσα από σύστημα περιστρεφόμενων μεταλλικών περσίδων, σύστημα αναδιπλούμενων γυάλινων πετασμάτων και ανασυρόμενων τηλεσκοπικών κουφωμάτων.
Σύμφωνα με τον νέο σχεδιασμό, ο χώρος που τώρα χρησιμοποιείται για τη στάθμευση των οχημάτων θα μετατραπεί σε χώρος στάσης με δυνατότητα ανάπτυξης υπαίθριων τραπεζοκαθισμάτων από τα καταστήματα. «Τα λευκά λεπτά υποστυλώματα και τα λευκά υφασμάτινα σκίαστρα που προβλέπονται, παραπέμπουν στα πανιά και τα ιστία των ιστιοπλοϊκών σκαφών, όταν αυτά είναι αγκυροβολημένα στη μαρίνα. Τα εφελκυόμενα σκίαστρα λειτουργούν ως ένα σύνολο σε μια ευέλικτη διάταξη», λέει ο κ. Μπούρας.
Προαστιακός και υδατοδρόμιο στο λιμάνι της Ραφήνας
Κατά μήκος του πεζοδρόμου θα τοποθετηθούν φυτά για σκίαση και καθιστικά σώματα. Στη ζώνη αυτή θα φυτευτούν μελικοκιές –ή κέλτις η νότιος, ένα φυλλοβόλο δέντρο που απαντάται στη Νότια Ευρώπη, στη Βόρεια Αφρική και τη Μικρά Ασία– για τη δημιουργία γραμμικής σκίασης και ενός ευχάριστου μικροκλίματος κατά μήκος του πεζοδρομίου κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Ταυτόχρονα τα φυτά αυτά θα δημιουργούν σκίαση προς τον υπαίθριο χώρο των καταστημάτων με τα τραπεζοκαθίσματα, ενώ τον χειμώνα που δεν ρίχνουν το φύλλωμά τους, θα αφήνουν τον χαμηλό χειμερινό ήλιο να εισχωρεί στα καταστήματα – άρα η φύτευση θα λειτουργεί βιοκλιματικά σε σχέση με τις όψεις των καταστημάτων.